center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Megfelelő ember, kényes feladatra
Versenyképes a magyar marketinges képzés, Kreatív, 2006. szeptember 14.

A cégek elégedettek a felsőoktatásból kikerült marketingesek elméleti ismereteivel. A szükséges gyakorlati tudást belső képzéseken adják át az új munkatársaknak.

„Csapatjátékosra van szükségünk, aki képes együttműködni az ügyféllel és jövendő munkatársaival. Legyen érdeklődő, nyitott, motivált, önálló. Legyen jó a fellépése, legyen magabiztos, adja el magát nekem, mert akkor elhiszem, hogy a terméket is el tudja majd adni a fogyasztónak” – összegezte Mezriczky László, a Hewlett Packard (HP) marketingigazgatója, hogy elsősorban mit vár el egy kezdőtől. Véleménye nem egyedi: az idézett mondatokat szinte bármelyik általunk megkérdezett szakember mondhatta volna, a nagyobb cégek elvárásai meglehetősen hasonlónak tűnnek.

A marketinges oktatásról ugyancsak meglepően egybehangzó gondolatokat hallottunk a vállalatok képviselőitől. Míg korábban közhelyszámba ment, hogy a marketinges képzések nem megfelelőek, mostanra – úgy tűnik – a hazai egyetemek és főiskolák felzárkóztak az igényekhez – a Kreatív által megkérdezett marketinges döntéshozók legalábbis ezt állították. Szerintük a legfontosabb elméleti tudást megadja az iskola, a gyakorlatot pedig úgyis munka közben sajátítják el az újoncok. A tapasztalatok átvételét és feldolgozását mindenhol külön tréningek sorával segítik. Eközben persze az iskolák is tenni akarnak a gyakorlatiasabb képzésért: vállalati gyakorlati idővel egészítik ki a tananyagot, és időről időre a szakmában dolgozó előadókat hívnak kurzusokat tartani.

Készen vannak
„Kész kis menedzserekkel találkozunk, akik akár angolul is kiválóan tudnak prezentálni, ha arra van szükség” – mondta Tengerdi Laura, az Unilever marketingmenedzsere, aki szerint az elmúlt években folyamatosan javult az iskolából kikerülő marketingesek szakmai színvonala.
Az egyetemi vagy főiskolai képzést mindenhol alapelvárásnak tekintik a marketinges jelöltek kiválasztásánál. „Az új munkatársnak legyenek marketinges ismeretei, tudjon angolul” – sorolták azokat a tényezőket, amelyet minden jelölttől elvárnak. A gyakorlati tudás azonban a kezdőknek kínált állásoknál nem követelmény, és tapasztalataink szerint egyre több helyen alkalmaznak szívesen pályakezdőket. Általános nézet szerint a szakmát a cégnél, a „terepen” kell és lehet megtanulni. A legtöbb vállalatnak megvan a saját eljárása arra, hogyan nevelje ki marketinges munkatársait, így a korábbi rossz beidegződések csak nehezíthetik a beilleszkedést. Ezért sokszor éppen hogy hátránynak és nem előnynek tekintik a néhány hónapos vagy akár a több éves gyakorlatot is.

Ettől függetlenül a képzéssel foglalkozó felsőoktatás intézmények próbálkoznak a tanmenet gyakorlatiasításával. A Pécsi Tudományegyetem marketingtanszékén például nincs ugyan kötelező szakmai gyakorlat, de a hallgatókat azzal segítik a praktikus ismeretek megszerzésében, hogy időről időre cégvezetők tartanak nekik előadásokat, és sokszor a különböző kurzusok során megoldandó feladatokat is ők jelölik ki és kérik számon. Valamivel többre vállalkoztak a Budapesti Corvinus Egyetemen (BCE), ahol egy gyakorló vezetőkből álló tanácsadó testületet hoztak létre, amelynek tagjai részt vesznek az államvizsgákon is. A gyakorlathoz legközelebbi képzés a megkérdezettek szakemberek szerint az International Business Schoolban (IBS) folyik, ahol a hallgatóknak egy teljes évet kell vállalati környezetben, gyakorlaton eltölteniük.

Aktívak a cégek
Az utóbbi időben a vállalatok is felismerték: jól járnak, ha segítenek a gyakorlati tudást előtérbe helyező felsőoktatási intézményeknek, és egyre többen jelentek meg egyetemi és főiskolai gyakorlatok lebonyolítójaként. Így nem kell a frissen végzettek közül kimazsolázni a számukra értékes embereket, hanem már a kötelező gyakorlat alatt kiderülhet, hogy kit érdemes már az oktatás évei alatt magukhoz láncolni. A HP például egy éve indította el Mentor névre keresztelt programját, amelynek keretében tizenkét végzős egyetemistának – közülük egy marketingesnek – ajánlanak fel munkalehetőséget a cégnél. Általában az egyetemisták is felismerték: a karrierépítést már az iskola utolsó évei alatt el kell kezdeni. A BCE egyik oktatója szerint a tanulók fele ma már az egyetemi időszak második felében megpróbál elhelyezkedni. A IBS egy nemrégiben végzett felméréséből az derült ki, hogy az intézmény diákjainak hatvan százaléka azon a munkahelyen kezd dolgozni, ahol szakmai gyakorlatát töltötte.

A legtöbb nagycég természetesen a már felvett, egy ideje gyakornokként kipróbált munkatársak további szellemi épülését sem bízza a véletlenre. Sok cégnél az újoncokat azonnal néhány napos, alapfokú képzésre iskolázzák be. Ezután jönnek a kategóriánkénti képzések, például az Unilevernél a jégkrémekkel foglalkozók esetében az egyszerre tréfás és vonzó nevű, egyhetes Ice Cream Academy. A felsőbb szinteken dolgozók regionális vagy európai tréningeken is részt vesznek. A belső képzéseket a HP-nál – vélhetően idő- és költségtakarékossági megfontolásokból – ma már nagy arányban az interneten bonyolítják, évente három-négy alkalommal, két-három órában.

Az érdeklődés óriási
A felsőoktatási szakmai színvonal javulásának egyik oka, hogy évek óta folyamatosan nő az érdeklődés a marketinges szakmák iránt. Idén például a BCE kereskedelmi és marketingszakára nappali tagozaton a maximális 144-ből 140 pont kellett a bejutáshoz az államilag finanszírozott képzésbe.  Nem sokkal maradt el az érdeklődés az egyéb iskolákban sem, miközben a legtöbb fizetős képzés iránt is jelentős a kereslet. A marketinges állások népszerűsége töretlen, bár a túljelentkezés mértéke az elmúlt időben kissé visszaesett. Két évvel ezelőtt egy álláshirdetésre átlagosan kétszázan jelentkeztek, míg ma már csak hatvan-nyolcvan jelölt próbálkozik – magyarázta Visegrádi Tamás, a PSP-Siklóssy fejvadászcég ügyvezető igazgatója. A megkérdezett döntéshozóknak azért továbbra is van kik közül választaniuk. „Az Sta Travelnél az elmúlt másfél évben három álláshirdetésre négyszázan jelentkeztek, és a felének megvolt a szükséges végzettsége és nyelvtudása is” – mutatott rá a túlképzés jeleire Hajdú Attila, a cég vezetője.

Az elérhető állások számát némiképpen növeli a mostanában jellemző, a korábbinál nagyobb elvándorlás a különböző marketinges munkakörökből, különös tekintettel a céges szamárlétra alsóbb és középső szintjeire. „A fiatalok nehezen tudják kivárni, amíg marketingasszisztensből marketingmenedzserek lesznek” – fogalmazott Tengerdi Laura. Ennek hátterében az áll, hogy a rendszerváltás után a vezetői pozíciókat tapasztaltabb, gyakran külföldi munkatársak töltötték be, az ő helyükre léphettek a fiatal hazai szakemberek, előkészítve ezzel a helyet a mögöttük jövő generációnak. A gyors előrelépés esélyét az is növelte, hogy számos cég folyamatos terjeszkedéssel újabb betölthető pozíciókat hozott létre. Mára ez a dinamikus növekedés lelassult, ennek következtében lassabban lehet lépkedni a ranglétrán. Míg régebben két-három év alatt beérett egy előléptetés, mostanra ez az idő négy-öt év. Ez sokakat frusztrál, és a cég vagy akár a szakterület elhagyására is késztethet. Mindez hosszabb távon a képzések körét is átalakíthatja, mivel a munkaerő-piaci kereslet csökkenésével nyilván a szakok iránti érdeklődés is visszaesik valamelyest.

Az intézmények előtt jelenleg azonban egy bonyolultabb feladat áll: a képzéseket a Magyarország által is aláírt Bolognai Nyilatkozat értelmében át kell alakítani a megállapodásban vállalt kritériumoknak megfelelőre. Hogy mindez milyen ütemben zajlik, és hogyan érinti majd a marketinges képzések körét, egyelőre nem tudni, annyi azonban biztos, hogy ezen a területen is bevezetik a kétszintű diploma rendszerét. Hogy a változásokból mit profitálnak majd az egyetemek, a hallgatók, illetve a piaci szereplők, néhány év múlva elválik.

Bologna előtt és után
Bár a cégek nem igénylik a változtatást, mégis elkerülhetetlen, hiszen a magyar felsőoktatás az úgynevezett Bolognai Nyilatkozat nevű dokumentum aláírásával vállalt kötelezettségének megfelelően még az idén áttér az egymásra épülő alap-, illetve mesterképzésen alapuló rendszerre. A Bolognai Nyilatkozatot 1999-ben szentesítették az egységes és átjárható európai felsőoktatási rendszer megteremtése érdekében. Azóta folyamatosan csatlakoznak hozzá újabb és újabb államok, jelenleg 33 ország írta alá. Ebben a rendszerben a képzés első ciklusában résztvevők úgynevezett B.S. (Bachelor of Science) vagy B. A. (Bachelor of Art) diplomát kapnak. Ez a mai hazai főiskolai képzésnél valamivel több elméleti, az egyetemi képzés első három événél pedig több gyakorlati tudást ad. Ezt a fázist egy kötelező gyakorlat egészíti ki. Bauer András, a Budapesti Corvinus Egyetem marketingtanszékének vezetője úgy véli, a bachelorciklus végén a hallgatók átfogó üzleti ismeretei vélhetően a mai, időarányosan hasonló szintűnél alacsonyabbak lesznek, ugyanakkor a rendszer a korábbinál jobban fejleszt majd olyan kompetenciákat, mint például a kommunikáció és a prezentálás.

Az alapképzés után a hallgatók egy része mesterképzésen tanulhat tovább, amely az előbbinél mélyebb ismereteket ad, továbbá szakképző és kutatási programokat is tartalmaz. A marketingoktatás területén még csak alakuló mesterképzésben a megjelennek majd a kimondottan menedzseri tárgyak is. Az alapszakról a továbblépés nem automatikus: a mesterszakot indító felsőoktatási intézmény felvételit írhat ki. Akinek a mesteri cím sem elég, folytathatja a tanulást a már komoly tudományos karrier felé is utat nyitni képes doktori képzésben.

Vámos Éva

Megfelelő ember, kényes feladatra, Versenyképes a magyar marketinges képzés, Kreatív, 2006. szeptember 14.