center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Kétfogásos médiafogyasztás Erdélyben, avagy: eszi/nem eszi?
Gáspárik Attila, www.prherald.hu, 2006. június 10.

A magyarországi tévék határon túli megjelenésének „lovagkora” lejárt. Eljött az ideje a közvélemény folyamatos figyelésének, és annak, hogy figyelembe vegyék, mennyire vannak megelégedve a műsorokkal a nézők.

Mottó: „…vazeg, azért mégis csak jó, hogy volt ez a Trianon!
- Mér?
- Mert dollárban kapjuk a napidíjat. Ha nem lett volna, akkor most szívhatnánk itt forintért.”
(Részlet két, közszolgálatnál dolgozó tévés párbeszédéből, 2001-ben.)

A romániai magyar médiakínálat mozgásban van. Átnézve az elmúlt időszakban készült, médiafogyasztással kapcsolatos tanulmányokat, megállapíthatjuk, hogy már azóta is sokat változott a kínálat. Az elmúlt egy évben egész napos magyar nyelvű rádióadás kezdte meg működését Szatmárnémetiben, Nagyváradon. Az MTV 1 a napokban jelentette be terjeszkedési szándékát Romániában.

Nagyjából a nyolcvanas évek elején jelentek meg Magyarországon azok a „figyelmességek”, amelyek a határon túli magyarok-ról vagy -ért szóltak. Például szilveszterkor a Magyar Rádióban hangzik el először, hogy „Boldog Új Évet minden, határon inneni és határon túli hallgatónak”. Nemsokára a televízió is köszönti a határon túli nézőket. Ekkoriban a magyar televízió Romániában a határtól kb. 50 kilométerre volt fogható, a Kossuth Rádió középhullámon, viszonylag jó körülmények között, egész Erdély területén. A nyolcvanas évek közepén megjelennek az első műsorok, amelyek már tartalomban is érintik a határon túli magyarokat. A rádióban a Vasárnapi Újság, a híres Bodor Pál-jegyzetekkel, később Sütő András, Tőkés László leveleivel. A televízióban ekkoriban a Panoráma az a műsor, amelyik a határon túli kérdésekkel foglalkozik, elsősorban Erdéllyel és ezen belül Tőkés Lászlóval. Ezek a műsorok elsősorban a romániai magyarok nacionalista diktatúrában való szenvedéseit mutatták be. Ennyi év távlatából úgy tűnik, hogy ezek a műsorok egyoldalúan ábrázolták a helyzetet, mintha a Ceauşescu-féle önkény csupán a magyarokat érintette volna Romániában.

Ekkoriban számos székelyföldi család egy-egy nagyobb médiaesemény – olimpia, labdarúgó világbajnokság – köré rendezi szabadságát. Szilveszter alkalmával a határ menti településekre vándorolnak, magyar tévét nézni. Szociológiailag nagy a különbség azon fiatalok között, akik a határ mentén, illetve belső Erdélyben nevelkednek. Más az informáltságuk, élményanyaguk, szóhasználatuk. Talán ez is az oka a szegmentált barátkozásoknak a különböző egyetemi központokban. A videók megjelenésével elindul a kazettavándorlás. A határ mentén rögzített műsorok eljutnak a Székelyföldre, ahol csoportos, családi vetítéseken jutnak el a nézőkhöz. Nyugodtan állíthatjuk, hogy ekkoriban a magyar tévé műsorai Romániában teljesen mást jelentettek, mint manapság. Az erdélyiek sóvárogva nézik azt a szólásszabadságot és demokráciát, amelyet a magyar televízió sugároz.

Az 1990-es politikai változások után újraindulnak a területi rádiók magyar nyelvű műsorai és a bukaresti tévé magyar nyelvű adása, amelyeket 1985-ben tiltott be a kommunista hatalom. Megkezdődik a kábeltévérendszerek kiépítése. Nagy lendülettel indulnak a helyi tévéstúdiók műsorai. A lelkesedés legyőz minden szakmai és gazdasági akadályt. Már-már úgy néz ki, hogy főnixmadárként a hamuból feltámad egy romániai magyar médiavilág. Csakhogy közbejön 1992-ben a román médiatörvény, valamint a Duna televízió megjelenése. Bármennyire furcsán és megdöbbentően hangzik, a Duna televízió megjelenése visszavetette a televíziózás fejlődését Erdélyben. Elsősorban anyagi kérdésekről van szó és az egyeztetés hiányáról. A kevés szakképzettnek tekinthető romániai tévés a jobb kereseti lehetőség következtében átnyergelt az új csatornához. Voltak, nem is kevesen, akik megtartva állásukat a romániai magyar médiában, tudósítóként is dolgoztak a Dunánál. Megjelentek azok a műsorok, amelyeket kétszer lehetett látni. Egyszer egy erdélyi stúdió felvételeként, majd jobb minőségben megvágva, a Duna műsoraként. Jellemző példa a marosvásárhelyi Maros tévé esete, amelyik földi sugárzású csatornaként indult, segélyekből szerelték fel. Mindennap sugároz beszélgetéseket, vitákat. A nézők a kezdetleges technika ellenére nagy figyelemmel követik a műsorokat. Egy idő után az ott dolgozók a megnövekedett magyarországi megrendelések következtében nem bírják az iramot, és lemondanak a helyi műsorsugárzásról, a frekvenciát visszaszolgáltatják a hatóságoknak. A stúdió a továbbiakban 100%-ban a magyar közszolgálati csatornák kiszolgálásával keresi a romániai bérekhez viszonyítva nem csekély kenyerét. A Duna előretörésében nagy szerepet játszik még az évtizedes elzártságból táplálkozó rácsodálkozás.

A helyzetet tovább fokozta az MTV megjelenése. A kilencvenes évek közepén markánsan megjelenik a Magyar Televízió is az 1992–1993-ban megindított határon túli műsoraival. Ennek következtében azok a tudósítók, akik két csatornát szolgáltak ki, felvették a listájukra a harmadikat is. A riportalanyok egy kamerába, egy mikrofonba, három különböző mikrofonszivacsba mondják el ugyanazt, három különböző csatornának. Egy másik példa az igényességre: a bukaresti közszolgálati rádió egyik munkatársa egyszerre tudósítja a Kossuth Rádiót, a Duna televíziót és a Magyar Hírlapot, ugyanazzal az anyaggal. Mi több, anélkül hogy a beszámoló helyszínén járt volna. Információit a román lapokból ollózta össze. Négy hírcsatornán egy üzenet (és Internet és mobiltelefon akkor még nem létezett). Hogy egyszerűsítsük a képet, egy tudósító vagy egy csapat többnyire a román közszolgálati televízió felszerelésével és költségvetésével tudósította a magyar közszolgálati televízió két csatornáját. Közös a két csatornában, hogy egyik sem versenyvizsgával, szakmai szempontok alapján kereste a munkatársakat. Ekkor alakul ki a médiában a „szegény, de tisztességes, elnyomott, hagyományőrző, vallásos, feltétlenül hiányos fogsorú, tábortűznél danoló erdélyi” képe. Erre, illetve csak erre vevő a két csatorna, és ennek az elvárásnak a tudósítók is nagyon meg akartak felelni.

Ekkoriban a kábelszolgáltatók pénzre váltják az úgynevezett kazettautaztatást. A határ mentén rögzített magyarországi kereskedelmi műsorokat pénzért, külön csatornán értékesítik, mindenféle szerzői jog tiszteletben tartása nélkül. A műsoroknak nagy a hatása – Székelyföldre egymás után érkeznek a tévésztárok. A megnövekedett konkurencia következtében a Duna is lép, és nem a szórakoztatás felé. Nem elégszik már meg a telefonos tudósítókkal, valamint az autósfutár küldte nyersanyagokkal: stúdiókat telepít Erdélybe.

Következik az Illyés Alapítvány – sokak által vitatott – határon túli stúdió-felszerelési programja. Az Erdélybe telepített Duna-stúdiók elkerülték a többségében magyarok lakta megyék központjait, Sepsiszentgyörgyöt, illetve Csíkszeredát. Sok vihart kavartak a székelyudvarhelyi tévéstúdió épületének megvásárlása körüli botrányok. Az szinte senkinek nem tűnt fel, hogy Székelyudvarhelyen a stúdió a helyi polgármester vezette alapítvány kezébe került, aminek a hatása meg is volt a helyhatósági választási kampányban, illetve az idén, 2005-ben, amikor a helyi polgármesteri hivatal dolgozói sztrájkba léptek. Naiv elképzelés volt az eset érdembeni tárgyalására várni a Duna televízió részéről. Még lehetne sorolni a példákat a különböző politikai, valamit gazdasági érdekszövetségek és a magyarországi közszolgálati média összefonódásáról Erdély területén és máshol is.

Mindent összevéve, a határon túlra telepített stúdióknak nem szántak hatalom-ellenőrző szerepet. Többször is olyanok tudósítanak a határon túlról, akik politikai vagy önkormányzati funkcióban vagy politikusokkal szoros gazdasági kapcsolatban vannak. A Duna televízió kérésünkre elmondta, hogy a jelenlegi vezetés a munkatársak zömét örökölte, az újakat pedig „a szakértelem és a rendelkezésükre álló, megfelelően korszerű technika alapján választják ki, más tényező nem játszik szerepet”.

Mára a „hármas könyvelés” nagyjából eltűnt, maradt egyeseknél a közszolgálati alapállás és a munkaidő utáni „bedolgozásos kenyérkereset”. Ha igazságosak akarunk lenni, számításba kell vennünk, hogy a romániai bérek, fizetések jóval alatta maradnak a magyarországiakénak. Tájainkon évek óta harcban áll az újságírói etika az anyagi érvényesüléssel. Jelenleg ez utóbbi áll valamivel jobban.

De ugorjunk vissza egy kicsit még az időben. A kilencvenes évek eleji hivatali akadékoskodás után a Duna televízió létjogosultságot kapott a kábeltévés rendszerekben mindenhol, ahol magyarok laknak. Miközben a nagyobb lefedettség érdekében egyéni vevőket ajándékozott a kábeles szolgáltatásban történő megjelenésért, a Duna televízió valójában keveset tett. A romániai magyar közéleti szereplők jóvoltából a Duna televízió ma mégis a legnagyobb penetrációval rendelkező magyar tévécsatorna Romániában, második helyen a magyar televízió kettes csatornája található. Nem beszélhetünk tehát alapos, pontos képről a magyarországi csatornák elterjedésével kapcsolatban.

Jelenleg a többségében magyarok lakta területeken fogható a már említett két csatornán kívül az MTV1, az ATV, a Hír TV, a Hálózat, az RTL Klub, a TV2, a Minimax, a Budapest TV, a Cool TV és a F+. A pár évvel ezelőtt monopolhelyzetben lévő Duna és M2 tehát ma már csak két választható csatorna a sok közül. Az említett csatornák, a Hír TV-t leszámítva ingyenesen foghatók. A csatornák közül a Dunának és az M2-nek van határon túliakat megcélzó műsora. Ezek sok esetben úgynevezett ikonikus műsorok, vagyis kimondottan határon túli magyaroknak szólnak.

Ha árnyaljuk a képet, akkor külön kell vennünk a Duna televíziót és a MTV-t. A Duna televízió határon túli műsorszerkesztési elvei minden tévéelnökcserénél változtak. Évekkel ezelőtt sokszor a megrendelt riportok, interjúk „kicsengését” is megrendelték a budapesti szerkesztők. Ez különösen kirívó volt a magyarigazolvány bevezetése idején. A magyarigazolványról a Duna tévében soha egyetlen negatív hír sem hangzott el, ennek ellenére a lakosságnak még a fele sem váltotta ki. A jelenlegi menedzsment nem szándékszik különbséget tenni a határon túliak és a Magyarországon élők között. A televízió szóvivője elmondta, hogy a Duna nemzeti adó, és nem tesz különbséget belmagyar és külmagyar között. Jelenleg több olyan műsor is szerepel, amelyek egységesen kezelnek minden olyan területet, ahol magyarok laknak. A szerkesztői döntések Budapesten születnek.

A nézettséget mennyiségileg mérik, a minőségi elvárásokat közönségtalálkozók által értékelik. Nemrégiben két felmérés is készült Erdélyben, kérdőíves módszerrel. 2004 vége és 2005 eleje között készült a Max Weber Társaság felmérése, amelyben 1011 személyt választottak ki véletlenszerűen. Ebből kiderül, hogy a romániai magyar lakosság több mint 95%-a naponta tévézik. A legnagyobb nézettségnek a Duna televízió örvend: a tévénézők kétharmada mindennap belenéz az adásba. A Csata Zsombor, Kiss Tamás és Kiss Dénes készítette tanulmány azt is megállapítja, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy ha a különböző magyarországi televíziós csatornák egyenlő lehetőséget kapnának, akkor a jelenlegi műsorok közül az RTL Klub ugorna az élre. Ugyanebben az időben végzett felmérést Dr. Magyari Tivadar, az ő megállapítása – 1168 személy megkérdezése alapján – a következő: „ha pedig a leginkább (leggyakrabban) nézett műsorokat nézzük, akkor jól látható, hogy a romániai magyarok leggyakrabban nézett műsorait a vételezhetőség határai szabják meg”. Magyari szerint is a Duna vezet a nézettségben, és hozzáteszi: „érzékelhető a Duna Televízió gyakori nézése és az életkor közötti összefüggés – minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy az általa leggyakrabban nézett tévé a Duna Televízió.” Összecseng a két dolgozat a következő megállapításban is: „az átlagos romániai magyar, bár tévézési lehetőségei sajátosan regionális függőségűek, tévénézői orientációiban a világon megszokott módozatokat mutatja: ha teheti, kereskedelmi tévét néz, lehetőleg anyanyelvén.” (Magyari)

Az említett két tanulmány elkészülte óta az MTV bekerült a legtöbb előfizetővel rendelkező kábelszolgáltató ajánlatába, és szélesebb körben jelentek meg a különböző kereskedelmi csatornák is. A rendelkezésünkre álló adatok alapján Romániában a Duna tévének a legnagyobb nézettsége a Bűvölet című sorozat sugárzásakor van. A műsor nézettsége kétszerese, sőt háromszorosa a szappanopera előtt vetített politikai, közéleti műsorokénak. (Felmérésünk műszeres nézettségmérés eredményei alapján készült 2005 novemberében.)

Az MTV írásos megkeresésünkre telefonon válaszolt, így sokkal kevesebbet tudunk tényszerűen elmondani a szerkesztési elvekről, a nézettség méréséről. A televízió két csatornáján vannak kimondottan a határon túliaknak szóló műsorok, és vannak olyan műsorok, ahol a szerkesztők a földrajzi, politikai helyzettől függetlenül tárgyalják a témát. Az első kategóriába tartozik a Kárpáti Krónika, a Palackposta, valamint a Magyarház és a Héthatár. Nehezen lehet kitapintani a szerkesztői elvek logikáját. Valószínűleg egyfajta „bizományiként” működik. Ha valaki behoz valamit, és van hely, bemutatják. Volt olyan könyvdedikáció, amelyik egy hónap után kapta meg a harminc másodperces helyét a műsorban. A határon túlra szóló műsorok vetítése soha nem esik főműsoridőre.

A második kategóriába tartozó műsorok közül kiemelnénk az Unokáink sem fogják látni című műsort és a Kultúrházat. Ezekben – úgy tűnik – a határon túli események bemutatása is minőségi kritériumoktól függ. Felmérések nem állnak rendelkezésünkre a műsorok nézettségéről, és tudomásunk sincs, hogy a csatorna érdeklődött volna a nézettség után. A határon túli műsorok szerkesztői elmondták, hogy a munkatársak kiválasztásánál szakmai szempontokat vettek figyelembe, de versenyvizsgára, pályáztatásra nem került sor az MTV esetében sem.

Véleményünk szerint a magyarországi tévék határon túli megjelenésének „lovagkora” lejárt. Eljött az ideje a közvélemény folyamatos figyelésének, és annak, hogy figyelembe vegyék, mennyire vannak megelégedve a műsorokkal a nézők. Szükséges lenne a műsorok gyártására vonatkozó pályázati rendszer bevezetése és a műsorszerkezet újragondolása. Például a határon túli magyaroknak szánt műsorokból teljes mértékben hiányoznak a szórakoztató műsorok, kivéve a napi egyórás kívánságműsort a Duna televízióban. Sokszor, sokan kérték már ennek az állapotnak a megváltoztatását, ahogy egyéb kritikák is elhangzottak a két közszolgálati műsorszolgáltatóval kapcsolatosan. Mindeddig hiába.

A szerző színész, médiaszakértő, a Romániai Országos Audiovizuális Tanács alelnöke. Előadása elhangzott az EOKIK által szervezett A határon túli magyarság és a magyar közszolgálati média című konferencián 2005. december 16-án, Budapesten.

Gáspárik Attila

Kétfogásos médiafogyasztás Erdélyben, avagy: eszi/nem eszi?, www.prherald.hu, 2006. június 10.