|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Nem szeretem Magyarországot
|
Hankiss Elemér, www.talaljuk-ki.hu, 2005. október 23.
Nem szeretem olyannak, amilyen. Amilyenné lett. 1989 előtt hihettük
azt, hogy a rendszer a hibás mindenért. Társadalmunk, életünk, tudatunk
eltorzulásáért. Ma, tizenöt évvel az után, hogy kezünkbe vehettük
országunk, társadalmunk, önmagunk alakítását, nincs már alibink. Mi
vagyunk felelősek azért, amik s amilyenek vagyunk. Ez persze
így nem igaz. Mert mindent ennek az országnak köszönhetek. Azoknak,
akik a földeken, gyárakban, iskolákban dolgoztak, tanítottak, s ezzel
lehetővé tették, hogy a gondolatok szabad világában éljek akkor is,
amikor az ország fuldoklott a szabadság hiányától. Mégis azt
kell mondanom most, hogy nem szeretem ezt az országot. Nem szeretem
olyannak, amilyen. Amilyenné lett. 1989 előtt hihettük azt, hogy a
rendszer a hibás mindenért. Társadalmunk, életünk, tudatunk
eltorzulásáért. Ma, tizenöt évvel az után, hogy kezünkbe vehettük
országunk, társadalmunk, önmagunk alakítását, nincs már alibink. Mi
vagyunk felelősek azért, amik s amilyenek vagyunk. Igaz, van bőven
okunk az örömre és az elégedettségre is. Mert sok minden jobbra
fordult. Kiépültek a demokrácia és a piacgazdaság intézményei,
megnyíltak a határaink, visszafogadott minket Európa, néhány év
mélyrepülés után gazdaságunk pályája újra fölfelé ível, élvezzük a
szabadság gyönyörűséges örömeit. De ha alaposabban
körülnézek, egy olyan ország, egy olyan társadalom képe bontakozik ki
előttem, amelyet nehéz szeretni. Vagy mondhatnám inkább úgy, hogy nem
szabad szeretni. Nem szabad elfogadnunk olyannak, amilyen. Ezért mondom
most azt, hogy nem szeretem ezt az országot. Nem szeretem
például azért, mert hirtelen mindenki nagyon szeretni kezdte. Pártok,
mozgalmak, városok, szónokok, himnuszok vallanak szerelmet
Magyarországnak. Már csak azt várom, hogy a jobb és a baloldalon
egyaránt felcsendüljenek a nemzeti nóták. Például a hajdani Hamburgi
menyasszony című operett sláger-refrénje: Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország Gyönyörűbb, mint a nagyvilág! Ha szól a zeneszó, Látom ragyogó orcád! Táltos paripákon odaszállunk, Hazahív fű, fa, lomb, virág. Úgy hív a hegedű, Vár egy gyönyörű szép ország! Vagy a Petőfi-versből a 19. század végén népiesített nemzeti csasztuska: Ha a Föld Isten kalapja-kalapja, Úgy hazánk bokréta-réta rajta, Oly szép ország, oly virító, Szemet-lelket andalító-lító. A Petőfi-vers későbbi sorait-strófáit persze már nem énekelnék hozzá: S ilyen áldások dacára Ez a nemzet mégis árva, Mégis rongyos, mégis éhes, Közel áll az elveszéshez…
Nem szeretem ezt a Magyarországot azért sem, mert lehet ugyan, hogy
Isten kalapja, és lehet, hogy ragyog az orcája, de közben felveri a
gaz. Utcái piszkosak, szemetesek. Nem szeretem, mert hatvan évvel a
második világháború után még mindig omladozik a házak vakolata.
Fővárosának fő utcáin, a házak falán folyik az olajos szenny. Nem
szeretem, mert közösségei szétzilálódtak, polgárai fáradtak,
közönyösek, rosszkedvűek, békétlenek, türelmetlenek, indulatosak,
mindennel és mindenkivel szemben bizalmatlanok. Nem szeretem
ezt a Magyarországot, mert pazarló. Mert hagyja tönkremenni azt, amije
van. Mert ezer éven át hagyta, hogy földjeit elöntse az ár- és a
belvíz, ahelyett hogy megásta volna a szükséges árkokat, csatornákat,
megépítette volna a gátakat, mint tették Európa szorgalmasabb s
felelősségteljesebb népei. Mit csináltunk ezer évig? Árokásás helyett
mindig csak abban reménykedtünk, hogy most már majd nem jön több eső?
Aztán mégis csak újra és újra a nyakunkba zúdult. És tovább tocsogunk.
Nem szeretem, mert igazságtalan. Mert ezer év alatt sem tudta (akarta?)
megoldani azt, hogy az országban ne éhezzenek gyerekek tíz- és
százezrei, ne fázzanak télen magányos öregei. Nem szeretem, mert a szegénysorról ma szinte nehezebb feltörni a polgári létbe, mint volt ötven vagy akár száz évvel ezelőtt.
Nem szeretem, mert a családon belüli agresszió tekintetében vezető
helyen, rákos megbetegedések számát tekintve az első helyen állunk a
világban. Miért? A várható életkor tekintetében pedig az
utolsók között vagyunk a fejlett világban. Idegennyelv-tudásban csaknem
valamennyi európai ország megelőz minket. Nem szeretem, mert az új
tagországok között csak Máltán és Lengyelországban alacsonyabb a
foglalkozatási szint, mint nálunk. Mert innováció tekintetében a
sereghajtók között vagyunk a fejlett világban. Mert az erőszakos
bűncselekmények száma folyamatosan nő (1990 100%; 2004: 160%). Mert
Közép-Kelet-Európa egyik legeladósodottabb országa vagyunk, és a
legnagyobb költségvetési hiánnyal küszködünk. Hogy jutottunk idáig? Hol
iszogatják márkás boraikat a felelősök? Nem szeretem, mert
másfél évtized nem volt elég ahhoz, hogy mezőgazdaságunkat felkészítsük
az európai versenyre. Asztalunkon ősszel is argentin vagy német alma
fonnyad, kertjeinkben s temetőinkben holland palánták virítanak. Nem
szeretem, mert falvainak főutcáján hetven-nyolcvan kilométeres
sebességgel száguldanak át barbár úrvezetői, nem törődve azzal, hogy
embert, állatot gázolhatnak halálra úri jókedvükben. Nem szeretem, mert
még mindig sokan kínozzák itt az állatokat. Az elmúlt napokban a
közszolgálati televízió műsorvezetője újra és újra szó nélkül hagyta
azokat a többször levetített jeleneteket, amelyek során fertőzés elleni
védőöltözetben lévő emberek élve gyömöszöltek be kacsákat kukákba,
műanyag zsákokba, majd gödörbe dobva elégették őket (még jó, ha
idejében megfulladtak áldozataik). És most olvasom a hírt: szűk
ketrecekben gyötörnek halálra és tépetnek szét rókákat. Mert ezen, úgy
látszik, jól keresnek és szórakoznak egyébként tisztes polgárok és
családapák. Folytassam? Nem szeretem, mert körülményes,
bürokratikus. Mert korrupt. Mert urambátyám országgá lett újra. Mert
itt vannak megint az arisztokraták, a dzsentrik, csak most éppen felső
tízezernek és yuppie-knak hívjuk őket. Fenn van már megint az ernyő, és
nem is mindig üres a kas. Nem szeretem, mert önámító. Régen
azzal büszkélkedett, hogy „lovasnemzet”, vagy hogy hamarosan
„Kelet-Európa Svájca” lesz. Ma azzal ámítja magát, hogy a „tehetségesek
országa” (miközben nem becsüli meg, elűzi tehetségeit), hogy
„lendületben van” (holott egyelőre még legfeljebb csak lendületesen
bukdácsol), hogy „európai középhatalom” (s nem elég hangosan teszi
hozzá, hogy esetleg azzá válhatna, ha politikusai és polgárai
felelősségteljesen és kitartóan dolgoznának ezen). Nem
szeretem Magyarországot, mert nem becsüli meg a teljesítményt. Nem
szeretem, mert kevesebbet tesz, mint amire képes volna. Mert nem ismeri
igazi értékeit, és nem határozta meg kellő pontossággal teendőit. Mert
ide-oda ráng különböző gazdaság- és társadalomelméletek között, anélkül
hogy bármelyiket is pontosan meghatározta volna, vagy bármelyiket is
igazán komolyan venné. Nem szeretem, mert tehetetlenkedik,
nem tud dönteni. Mert nem bízik önmagában. Mert zavaros a jövőképe,
kapkod, tizenöt év sem volt elég arra, hogy kidolgozza
fejlődéspályájának komoly stratégiáit. Mert még ma sem igazán tudja,
hogy milyen szerepet akar játszani az Európai Unióban és a nagyhatalmak
alkotta erőtérben, vagy akárcsak saját kisebb térségében. Mert hagyja,
hogy lemaradjon a kelet-közép-európai országok versenyében. Mert
ahelyett, hogy győzelemre törne, eleve alibiket keres a kudarcra.
Vádolja a másik pártot, a világgazdasági helyzetet, s még jó, hogy nem
nyúl vissza a török hódoltságig. Nem szeretem, mert nem
működik. Vagy legalábbis a lehetségesnél rosszabbul működik a politika,
a parlament, a pártrendszer, a súlyok és ellensúlyok rendszere, a
közigazgatás, a regionális rendszer, a mezőgazdaság, az egészségügy, az
oktatási rendszer, a sajtó… és sorolhatnám tovább. Persze kérdés, hogy: Működhetne-e jobban? Fejlődhetne-e gyorsabban? Válhatna-e Európa egyik sikeres országává?
Finnországot és Írországot szokás emlegetni, mint két olyan országot,
amely sikeresen játszotta végig a „hátulsó pár előre fuss” játékot.
Minden bizonnyal lehet tőlük tanulni, de tudnunk kell, hogy
körülményeik és adottságaik gyökeresen mások voltak, mint a mieink.
Gondoljuk csak meg, Finnországban, a svédek visszahúzódása óta, nem
volt arisztokrácia és nemesség. Agrárország volt, viszonylag kis
társadalmi egyenlőtlenséggel és meglehetősen erős társadalmi
szolidaritással, erős közösségekkel és protestáns munkamorállal, erős
parasztpolgári-polgári öntudattal, viszonylagos társadalmi békével,
1950 és 1990 között szerencsés földrajzi helyzettel, 1990 után erős
társadalmi összefogással, a társadalmat integráló (kommunikációs) hálók
következetes építésével, céltudatos, jövőtudatos vezetőréteggel,
kedvező világgazdasági helyzettel. És áthatotta az országot a megújulás
vágya és szelleme. – A mi esetünkben e tényezők közül több is hiányzik.
És Írország? Velük se erős a párhuzam. Viszonylag homogén
társadalom volt, erős nemzettudattal. Korán bekerültek az Európai
Unióba. Hatalmas EU-támogatást kaptak, amit az első években ők sem
tudtak igazán kihasználni. De kedvező volt a világgazdasági helyzet. A
digitális forradalom illetve az e-business gyors felfutása lendítette
őket magasra. Angol volt az anyanyelvük. Az amerikai ipar előretolt
európai bástyájává váltak. Válságos évek után a politikai elit
különböző csoportjai kiegyeztek egymással, és jól átgondolt „nemzeti
fejlesztési tervet” készítettek, fogadtak el és hajtottak
következetesen végre. Itt is erős volt és a társadalom széles rétegeit
áthatotta a megújulás vágya és szelleme. Nem másolhatjuk le e
két sikertörténet egyikét sem, de mindkettő szolgál nagyon is
megszívlelendő tanulságokkal. Segíthetnek a szükséges gazdasági,
politikai, társadalmi reformok kidolgozásában. És példát mutathatnak
abban, hogy milyen társadalommá kell válnunk – nemcsak ahhoz, hogy
sikeresek legyünk, hanem ahhoz is, hogy úgy érezzük: jó itt élnünk
ebben az országban. Teendők sokasága vár ránk.
Arról már rengeteg szó esett, hogy mit kellene tennünk gazdasági téren,
az intézményi reformok terén. Hadd említsek néhány olyan területet,
futólag, amelyről kevesebb szó esik, s amelyeken maguknak a polgároknak
kell, kellene a vezető szerepet játszaniuk. Mindenekelőtt
tisztességes, törvénytisztelő társadalommá kellene válnunk. Mert
becsületes, törvénytisztelő polgárok nélkül nincs sikeres ország.
Egyelőre azonban még nagyon messze vagyunk ettől. Ma még túl sok a
mentség és mentegetőzési lehetőség. Könnyű azt mondanunk, hogy ugyan
már miért tisztelném a törvényt, amikor a törvények nem az én
érdekeimet védik; nem is szólva arról, hogy azok sem tartják be őket,
akik hozták, megszavazták őket. Egymást is rongáljuk: kialakult egy
ördögi kör, amelyben mindenki felmentheti magát azzal, hogy ha a másik
ember nem becsületes, ő miért legyen becsületes? És kialakult egy
társadalmi neurózis, az a rossz közérzet, hogy nem lehet, nem érdemes
becsületesnek lenni egy olyan társadalomban, amelyben senki sem
becsületes (ami egyébként nem igaz); amelyben „mindenkinek megvan a
maga ára”. És ahol a becsületes ember csak pórul járhat. –
Elhatalmasodott rajtunk ez az érzés, és következésképpen: szétmállik az
ország. A romlásnak ez a folyamata azonban meg is fordulhat,
meg is fordítható. Mert nem jó egy olyan országban élni, ahol nem lehet
senkire és semmire sem számítani. Ahol nincs valamiféle rend, nem
működik az együttélésnek valamiféle szabályrendje. S ha majd egyre
többen érzik ennek hiányát, megteheti valaki az első lépést, mások a
másodikat, harmadikat, és akár „divatba is jöhet” a becsületesség, a
törvénytisztelet. Különösen akkor, ha az együttélésnek olyan szabályai
s törvényei születnek, amelyek egyre hatékonyabban védik a társadalom
minden tagjának az érdekeit, méltóságát, szabadságát. Akkor majd jóval
többen érezzük, mondjuk azt, hogy: szeretjük ezt az országot.
Fontos volna az is, hogy fokozatosan interaktív társadalommá alakuljunk
át. Ettől az állapottól is nagyon messze vagyunk még. Ma a politika és
a média keltette ricsaj mögött a magyar társadalom néma. Vagy
legalábbis nem hallatszik a hangja. Helyette, s nem vele, beszélnek a
politikában, a Parlamentben, a sajtóban, TV-ben, rádióban; vagy
bolondot csinálnak belőle az ízléstelen s méltatlan talkshow-kban. Az
iskolák, egyetemek ismereteket közölnek. A művelődési házak jelentős
hányadát bezárták. A könyvtárak vergődnek. A folyóiratok néhány száz
embert érnek el. A kávéházi kultúra lassan születik újra, igaz, a
talponálló kocsmák virágzanak; „szalonok” ma nemigen vannak,
egyesületből, klubból sincs elég; jól beszélgetni legfeljebb az orvosi
rendelők folyosóján, a közértben és a fodrásznál vagy a kert kerítésén
áthajolva lehet. Az internetes fórumok, a „blogok” még alakulóban
vannak, az SMS-szubkultúra, a diszkó-kultúra és a „mall-kultúra” még
nem egészen olyan, mint ahogy azt József Attila a „nép okos
gyülekezeteként” elképzelte. Pedig eleven közterek, a nyilvánosság
komoly terei nélkül aligha lehet sikeres ez az ország. És nehéz
szeretni. Egy olyan országot is nehéz szeretni, amelyet
belviszályok gyötörnek, amelyet nem fog össze, nem jár át a
közösségnek, az összetartozásnak valamiféle rejtett érzete. S különösen
nehéz szeretni egy olyan társadalmat, amely már-már megadta magát a
sorsának, amelyben az emberek már-már beletörődtek abba, hogy a dolgok
rosszul mennek, ahol már mindenre csak legyintenek, hogy: „Ugyan már,
mit akarsz, hiszen Magyarországon vagyunk!” – Ez a megkeseredett,
önfelmentő, önsajnáló fáradtság, ez a jelenkori patópálság vagy
oblomovizmus, ez a kényelmes és renyhe kishitűség a mai magyar
társadalom legsúlyosabb és legveszélyesebb betegségtünete. És a pozitív
változások egyik legfőbb akadálya. Mert az igazi társadalmi
megújulásokat az esetek túlnyomó többségében megelőzte, vagy kísérte a
megújulás őszinte, mély vágya és szelleme. Gondoljuk csak meg, hogyan
újította meg Európát mondjuk a cluny-i reform, majd később a
reformáció, a felvilágosodás, a pietizmus, a romantika, a francia
forradalom, illetve – a 19. és 20. században – a nemzet, a polgári
haladás, a demokrácia, a szociáldemokrácia vagy az emberi jogok
eszméje. És gondoljunk arra, hogy milyen hatalmas megújító erő volt
Magyarország történetében a reformkori gondolkodók eszmevilága, 1867
után a polgári öntudat és haladni akarás, az államszocializmus
nyomasztó négy évtizedében a szabadság és a demokrácia eszméje;
1988-89-ben pedig Európa előttünk lebegő eszményképe. És
kérdezzük meg, hogy most, ma, 2005-ben, vajon lebeg-e előttünk
valamilyen eszménykép? Megvan-e bennünk az újjászületés vágya,
szelleme? Egy közös cél, amely lelkesíti, mozgósíthat mindannyiunkat
vagy legalábbis sokakat? Ha nincs meg, az nagy baj. Ha megvan, az
nagyon jó. Ha kibontakoznék egy ilyen szellem, szellemiség, akkor már talán nem is lehetne nem szeretni ezt az országot. 2005. október 23. Hankiss Elemér Nem szeretem Magyarországot, www.talaljuk-ki.hu, 2005. október 16.
|
|
|